UNO Support Operationeel en Preventief Beheer

Beter voorkomen dan genezen.


Wij zorgen er liever voor dat problemen worden voorkomen dan dat we ze oplossen. Dat heeft twee positieve effecten: Voor UNO omdat het oplossen van een probleem meestal veel meer tijd kost dan het voorkomen en voor jou als klant omdat je ICT omgeving minder storingen heeft.

Operationeel beheer is lang een onderbelicht onderwerp geweest binnen ITIL en ten onrechte. Alle onderdelen in een ICT omgeving hebben zorg nodig. Laat je het versloffen, dan gaat er vanzelf wat stuk. 



Wat doen we bij Operationeel & Preventief Beheer?

Onze Engineers hebben allemaal drie belangrijke hoofdtaken: Het oplossen van incidenten en problemen bij de Servicedesk, het uitvoeren van Projecten en uitvoeren van Operationeel en Preventief beheer. We zien de operationele en preventieve beheertaken niet als een sluitpost en geven hier de aandacht aan die het verdient. Als we dit minder goed zouden doen snijden we onszelf in de vingers want dat zou leiden tot meer storingen waardoor weer meer mensen nodig zijn op de Servicedesk.

Een eenvoudig voorbeeld is de controle van de backup. Niet alleen de controle of de job heeft gelopen is relevant. Wat heeft de job gedaan? Zijn er bestanden overgeslagen? Worden die vaker overgeslagen? Zit alles wel in de back-up? En weet de klant dat wel? Kun je alle onderdelen eigenlijk wel terugzetten uit een backup? Zomaar een paar vragen die flinke impact kunnen hebben als er een calamiteit is. Maar als je ze dan pas stelt ben je te laat. Routinematig deze controles uitvoeren is de enige manier om te zorgen dat het goed gaat.

Een aantal voorbeelden van taken die bij Operationeel & Preventief Beheer worden uitgevoerd:

  • Bewaken van de backups
  • Uitvoeren van restore tests van de backups
  • Handmatige controles van de servers
  • Handmatige controles van netwerkcomponenten zoals firewalls
  • Opschonen Active Directory
  • Keuren en installeren van updates en patches
  • Finetunen van metingen in ons Monitoring systeem
  • Aanpassen van de maandelijkse rapportages
Operationeel & Preventief Beheer is een standaard onderdeel van al onze Managed Service contracten. De inhoud van de uitgevoerde taken is afhankelijk van het serviceniveau dat wordt overeengekomen. 

Hoe veilig is jouw netwerk? Wij komen graag bij je langs voor advies op maat. 
Bel +31 (0)70 330 0010

Niet gevonden wat je zocht of toch nog een vraag? Wij helpen je graag!CONTACT