Het succesverhaal van NH Media

NH Media’s digitale reis naar een volledig vernieuwde Shared Based Cloud-Infrastructuur op basis van Microsoft, geregisseerd door UNO
NH Media logo

NH Media, hét regionale publieke mediabedrijf van Noord-Holland, zorgt voor onderscheidende (nieuws)verhalen via diverse kanalen zoals apps, websites, social media, radio en tv. De gezamenlijke bedrijfsvoering met AT5 stelt hen in staat om zowel de stad als de regio te bereiken én te informeren, inspireren en verbinden.

Erik Walrecht, Manager Techniek bij NH Media benadrukt het belang van IT binnen de organisatie: “IT speelt een cruciale rol in onze bedrijfsvoering. Van creatie tot distributie, alles steunt op IT. De fysieke verhuizing van NH Media naar een nieuwe locatie gaf de mogelijkheid om green field een nieuwe gestroomlijnde, toekomstbestendige omgeving neer te zetten, zonder al te veel impact op de 24/7 draaiende operatie. Bij deze transitie heeft UNO écht de regie gepakt en samen met interne medewerkers de verschillende partijen verbonden en een leidende rol gespeeld in deze digitale transformatie. Een belangrijke stap was de overstap naar een cloud based IT-omgeving op het Microsoft-platform, dat niet alleen een betere beveiliging bood, maar ook de communicatie integreerde binnen het systeem.”
Erik Walrecht, Manager Techniek bij NH Media benadrukt het belang van IT binnen de organisatie: “IT speelt een cruciale rol in onze bedrijfsvoering. Van creatie tot distributie, alles steunt op IT. De fysieke verhuizing van NH Media naar een nieuwe locatie gaf de mogelijkheid om green field een nieuwe gestroomlijnde, toekomstbestendige omgeving neer te zetten, zonder al te veel impact op de 24/7 draaiende operatie. Bij deze transitie heeft UNO écht de regie gepakt en samen met interne medewerkers de verschillende partijen verbonden en een leidende rol gespeeld in deze digitale transformatie. Een belangrijke stap was de overstap naar een cloud based IT-omgeving op het Microsoft-platform, dat niet alleen een betere beveiliging bood, maar ook de communicatie integreerde binnen het systeem.”
De IT-omgeving van NH Media op de oude locatie was organisch gegroeid, hoewel functioneel, was verbetering zeker mogelijk. De verhuizing naar de nieuwe locatie gaf een unieke mogelijkheid om dit opnieuw op te zetten. De bestaande structuur werkte bijvoorbeeld met deels verouderde on premise servers en Google-platform integraties. Data stond verspreid over verschillende apparaten en opslaglocaties. Naast het google-platform werd ook al deels met het microsoft platform gewerkt, waardoor er dus geen uniforme werkwijze en communicatie was.

Wat wilde NH media bereiken?

Met de versnipperde IT-systemen en de aankomende verhuizing had NH Media een duidelijke visie voor hun werkplek van de toekomst: een nieuw, vanaf de grond af opgebouwd, shared cloud-based IT-omgeving op het Microsoft-platform. Waarbij kennis en data geborgd blijft en voor iedereen toegankelijk is. Hierbij moeten de front- en back-end hardware worden vervangen, VoIP-telefonie met volledige vaste en mobiele bereikbaarheid worden geïmplementeerd en de gebruiker volledig worden ondersteund in de transitie én het gebruik. Zo wordt een veilige en uniforme werkplek gegarandeerd voor alle medewerkers.

“Bij NH media hebben we te lang met een versnipperde omgeving gewerkt, samen met UNO hebben we hier weer één geheel van gemaakt.”
– Erik Walrecht, Manager Techniek bij NH Media
“Bij NH media hebben we te lang met een versnipperde omgeving gewerkt, samen met UNO hebben we hier weer één geheel van gemaakt.”
– Erik Walrecht, Manager Techniek bij NH Media

Naast de volledige herinrichting van de IT infrastructuur werd de hele NH Media organisatie ook nog eens verhuisd, van Amsterdam naar Hilversum. En verhuisde AT5 naar de openbare bibliotheek in Amsterdam. Tussen beide locaties moesten infra/verbindingen aangelegd worden. Een gigantische operatie.

De kernambities van de digitale transformatie waren:
  • Een volledig opnieuw opgebouwde, toekomstbestendige IT-infrastructuur.
  • Centralisatie van alle data in één Microsoft cloud omgeving en gecentraliseerd platform.
  • Efficiëntere samenwerking en communicatie door uniforme werkwijze en de overstap van Google naar een geïntegreerd Microsoft platform.
  • Volledige bereikbaarheid via vaste en mobiele telefonie én een verbeterde multimedia-ervaringen die IT, telefonie, beeld en geluid vlekkeloos integreert.
  • Optimale beveiliging en privacy.
  • Naadloze ondersteuning voor gebruikers tijdens en na de migratie.
  • Een vlekkeloze verhuizing naar de nieuwe locatie.

De oplossing? UNO: Leading your digital journey

UNO hanteert een integrale IT-methodiek, deze werkwijze biedt een balans tussen strategische, technische en functionele invalshoeken. Dit resulteert in een duidelijke IT-route die inzicht geeft en controle biedt over de digitaale toekomst van een onderneming. UNO neemt je bij de hand, brengt de basis op orde en neemt je mee op je digitale reis. Dit proces noemen wij ‘Leading Your Digital Journey’, waarbij we de 3D IT-methodiek toepassen. Deze alomvattende aanpak is essentieel voor een geslaagde IT-implementatie.
Angelo Lelieveld, Manager Projecten bij UNO, vertelt meer over de unieke aanpak van UNO: “Onze eerste stap is altijd het begrijpen van de organisatie. Welke richting gaat de organisatie op en hoe kan IT hen daarbij ondersteunen? Met onze 3D scan voeren we gesprekken met directie, medewerkers en de IT verantwoordelijke, we proberen hierbij de strategische doelen van de organisatie en het IT-landschap goed in kaart te brengen. Dit vormt de basis voor de voorbereiding van de organisatie op een nieuwe manier van werken. We kijken tijdens deze interviews ook om inzicht te krijgen in hoe mensen samenwerken, en welke applicaties daaraan bij kunnen dragen. IT is tenslotte altijd het middel, niet het doel.”
Angelo Lelieveld, Manager Projecten bij UNO, vertelt meer over de unieke aanpak van UNO: “Onze eerste stap is altijd het begrijpen van de organisatie. Welke richting gaat de organisatie op en hoe kan IT hen daarbij ondersteunen? Met onze 3D scan voeren we gesprekken met directie, medewerkers en de IT verantwoordelijke, we proberen hierbij de strategische doelen van de organisatie en het IT-landschap goed in kaart te brengen. Dit vormt de basis voor de voorbereiding van de organisatie op een nieuwe manier van werken. We kijken tijdens deze interviews ook om inzicht te krijgen in hoe mensen samenwerken, en welke applicaties daaraan bij kunnen dragen. IT is tenslotte altijd het middel, niet het doel.”

Het plan van aanpak

UNO’s aanpak is alomvattend, om ervoor te zorgen dat het project overzichtelijk blijft wordt gewerkt volgens de PRINCE2 methode. Daarbij worden projecten verdeeld in overzichtelijke fases. In het geval van NH Media zag dat er als volgt uit:
Fase 0: Nulmeting
Strategische sessies om bedrijfsvisie, -processen en IT-landschap te begrijpen, met focus op organisatiefunctioneren binnen de Werkplek van de Toekomst.
Fase 1 Initiatiefase
Aanpassen van het initiële plan op basis van de nulmeting.
Fase 2: Ontwerpfase
Verdieping van bedrijfsdoelen, applicaties en beveiliging via strategische sessies, inclusief onboardingstrategie-verkenning.
Fase 3: Voorbereidingsfase
Vertaling van concept naar pilot, testen, aanpassen van IT-landschap met pilotgroep en acceptatietests.
Fase 4: Implementatie en onboarding
Leiding nemen in datamigratie, configuratie, welkomstcommunicatie via meerdere kanalen, gefaseerde uitrol binnen twee weken voor stimuleren ondersteuning en adaptatie.
Fase 5: Nazorg en adoptie
Start adoptietraject, faciliteren overgang, vastleggen veiligheidsnormen, centraal ondersteuningsloket opzetten voor snelle telefonische hulp bij opstartproblemen.

Het resultaat

Dankzij de samenwerking met UNO heeft NH Media een transformatie doorgemaakt waardoor ze nu veilig en efficiënt kunnen samenwerken en 24/7 bereikbaar zijn met tools zoals SharePoint, Teams, OneDrive for Business, en KPN zakelijke telefonie. Waarbij alles is verbonden via een robuust Microsoft-cloud platform. Dankzij de regie vanuit UNO was er een nagenoeg foutloos verloop van de verhuizing waardoor iedereen nu in een nieuw systeem én met nieuwe hardware werkt. De medewerkers hebben nu allemaal de mogelijkheid om altijd en overal zowel offline als online veilig samen te werken. En er is voor iedere medewerker een uniforme werkervaring, ongeacht hun locatie, door middel van een gepersonifieerde inlog en uitgebreide ondersteuning van zware data dragers en video en geluidsbestanden.

Daarnaast is de organisatie volledig bereikbaar op zowel vaste als mobiele lijnen, is het draaien van piketdiensten eenvoudiger te managen: met het aanzetten van één vinkje is de redacteur van dienst bereikbaar. De gebruiksvriendelijkheid is verbeterd door een beter configuratiemenu en beheer, en het doorschakelen van telefoons naar live uitzendingen is compleet geïntegreerd.

Dankzij de uitgebreide voorbereiding, het gecreëerde draagvlak binnen de organisatie, pilotprojecten en de gefaseerde implementatie heeft er een vrijwel naadloze migratie plaatsgevonden. Door de uitgebreide
aandacht voor onboarding, de adoptie en eerstelijns support zijn de medewerkers van NH Media volledig op de hoogte van de Microsoft 365-basisfuncties, waardoor ze efficiënt kunnen werken met tools zoal SharePoint, Teams en OneDrive. Dankzij de strategische inzet van IT-middelen worden alle resources efficiënter en effectiever benut, denk hierbij bijvoorbeeld aan verminderd serveronderhoud.

NH Media over UNO

Erik Walrecht benadrukt hoe tevreden hij is over de snelle ondersteuning en hoe de onboarding veel van de opstartproblemen heeft opgelost.

“UNO won anderhalf jaar geleden onze IT-aanbesteding en fungeert nu als strategische partner voor een integrale oplossing van IT, content en telefonie. De implementatie van Microsoft 365 was complex, maar ze hebben hun beloften ruimschoots waargemaakt. Ik ben ook zeer onder de indruk van hun 3D aanpak met het customer success team, frequente vergaderingen en  directe hulp tijdens de migratie. Ze zijn kritisch en zelfbewust en pakken écht de regie bij dit soort grote projecten. UNO is nu dan ook meer dan onze IT-partner en wij zijn zeer tevreden over onze samenwerking. Het gaat niet alleen om de prijs, maar vooral om de waarde die UNO biedt als strategische partner. De samenwerking voelde alsof we met eigen collega’s werkten, met hun ‘A-team’-aanpak en directe ondersteuning tijdens de migratie. Onze kennis wordt nu uitstekend behouden, mede door de samenwerking met het customer success team van UNO. We waarderen hun kritische houding, niet alleen bij het zoeken naar oplossingen, maar ook naar zichzelf.”

“UNO won anderhalf jaar geleden onze IT-aanbesteding en fungeert nu als strategische partner voor een integrale oplossing van IT, content en telefonie. De implementatie van Microsoft 365 was complex, maar ze hebben hun beloften ruimschoots waargemaakt. Ik ben ook zeer onder de indruk van hun 3D aanpak met het customer success team, frequente vergaderingen en  directe hulp tijdens de migratie. Ze zijn kritisch en zelfbewust en pakken écht de regie bij dit soort grote projecten. UNO is nu dan ook meer dan onze IT-partner en wij zijn zeer tevreden over onze samenwerking. Het gaat niet alleen om de prijs, maar vooral om de waarde die UNO biedt als strategische partner. De samenwerking voelde alsof we met eigen collega’s werkten, met hun ‘A-team’-aanpak en directe ondersteuning tijdens de migratie. Onze kennis wordt nu uitstekend behouden, mede door de samenwerking met het customer success team van UNO. We waarderen hun kritische houding, niet alleen bij het zoeken naar oplossingen, maar ook naar zichzelf.”

Meer weten?

Mocht je een keer vrijblijvend willen sparren over je eigen IT omgeving om te kijken of UNO iets voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met een van onze consultants uit het media  segmentteam via 070 – 3300502 of advies@uno.nl. Wij helpen je graag verder!

Download case PDF

Meer weten over de digitale reis van NH Media? Download dan hier direct de klantcase.

Bekijk ook deze cases

Benieuwd naar vergelijkbare succesverhalen? Neem dan ook eens een kijkje bij deze klantverhalen. We zijn trots op onze klanten. 

Security Delta (HSD)
HSD: ‘‘Met UNO volledig ontzorgd op IT-gebied, met volle aandacht voor cyber security.”
PAX
PAX werkt altijd en overal internationaal veilig samen in een cloud-only platform van UNO!
Direct contact met een specialist
die jou écht verder helpt
  • UNO Servicedesk: voor praktische en complexe, technische vragen
  • UNO’s digitale strategen: voor advies over de Cloud en jouw Werkplek van de Toekomst
  • UNO Customer Success Team: voor advies over Cloud Adoptie, IT-trends en overige vragen.

Wij luisteren en staan voor je klaar!

UNO Servicedesk

070-3300502

UNO Advies

070-3300010

Stel een vraag

E-mail