Deel deze pagina:
 Hoe bescherm je je tegen ransomware?

Hoe bescherm je je tegen ransomware?

Veel bedrijven en particulieren hebben steeds vaker te maken met ransomware. Een verzamelnaam voor virussen die computers en servers ‘gijzelen’ voor losgeld. Door het snelle verdienmodel voor hackers een virus waar we waarschijnlijk langere tijd mee te maken gaan krijgen. Maar wat is ransomware precies en hoe kun je je er tegen beschermen?
 

 

Wat is Ransomware?

Hackers verdienen hun geld meestal onderling door het verhandelen van illegaal verkregen informatie aan elkaar. Bij ransomware is dit anders en wordt het geld verkregen door de computer van de eindgebruiker te "gijzelen" en direct van de eindgebruiker hiervoor losgeld te vragen.
 
Het virus verspreid zich middels verschillende kanalen zoals e-mailbijlages, drive- by drive downloads of USB-sticks. Als ransomware actief is worden alle data van de betreffende pc en het aangesloten netwerk van de gebruiker gescand en versleuteld zodat ze niet meer bruikbaar is. Als het "losgeld" niet wordt betaald is de data na een paar dagen verwijderd. 
 

 

Hoe bescherm je je tegen ransomware?

Betalen is eigenlijk alleen een laatste redmiddel omdat het helemaal niet zeker is dat de bestanden na betaling hersteld worden. Veel beter is het als je ransomware geen kans geeft om grip te krijgen op je data.
 
Denk hierbij aan het volgende:
  • Up to date endpoint protection (antivirussoftware) 
  • Het beperkt toegang verlenen aan medewerkers tot data 
  • Het verwijderen van alle (local) admin-rechten op normale gebruikersaccounts
  • Een continue back-up van je data 
  • Het up to date houden van relevante patches
  • Duidelijke voorlichting aan eindgebruikers t.a.v. veiligheid op ICT gebied

 

Wat moet je doen als je wel geïnfecteerd bent?

  • Reageer niet op dreigementen van de hackers.
  • Wis alle data op de geïnfecteerde machines en zet de laatste back-ups terug.
  • Doe aangifte van afpersing en volg instructies van de politie op.
Nog vragen? Of wil je weten of jouw ICT omgeving genoeg beschermd is? Neem dan contact op met UNO via 070-3300010. Wij helpen je graag verder.

Overig Nieuws

UNO 20-jaar Viering geslaagd!

UNO 20-jaar Viering geslaagd! ...

Vorige week donderdag was 't dan eindelijk zover! UNO vierde haar 20-jarig bestaan samen met al haar klanten in het Drijvend Paviljoen in Rotterdam met als thema Welcome to the Future. Als we de reacties van onze klanten mogen geloven, hebben we bij de meesten wat te weeg gebracht en was het geslaagd zowel qua inhoud als gezelligheid! Wij hebben ervan genoten. Dank allemaal!

UNO sponsort 11Strandentocht van de Hartstichting

UNO sponsort 11Strandentocht van de Hartstichting ...

De Elfstedentocht heeft sind één jaar een zusje, de 11Strandentocht. Vorig jaar hebben 1.111 helden deze uitdaging aangegaan en op 6 oktober is het jouw kans om 11, 20 , 40 of maar liefst 60 km over het strand te klunen. De Hartstichting organiseert de 11strandentocht in 2018 om onderzoek naar signaalstofjes in bloed te financieren en zo hartinfarcten te voorkomen. Als vaste ICT partner van de strandentocht sponsort UNO de stempelpost bij KijkDuin. 

Wat is een datalek

Wat is een datalek? ...

We spreken van een datalek als persoonsgegevens in handen vallen van derden die geen toegang tot die gegevens zouden mogen hebben. Een datalek is het gevolg van een beveiligingsprobleem. In de meeste gevallen gaat het om uitgelekte computerbestanden, al kan een gestolen geprinte klantenlijst evengoed een datalek vormen. Andere voorbeelden: cyberaanvallen (incl. DDos), e-mail verzonden naar verkeerde adressen, gestolen laptops, afgedankte niet-schoongemaakte computers en verloren usb-sticks.
Illegaal verkregen bedrijfsgegevens over een productieproces of marktstrategie betreffen kostbare informatie, maar vallen niet onder de gangbare definitie van datalek.
 
Als een bedrijfstelefoon verloren of gestolen wordt, dan is dat mogelijk een datalek. Als een privé-telefoon kwijtraakt is er geen datalek (de Wbp is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor uitsluitend persoonlijke of huishoudelijke doeleinden).
Meer doen in minder tijd! UNO nodigt je uit voor een CIE sessie bij Microsoft.

Meer doen in minder tijd! UNO nodigt je uit voor een CIE sessie bij Microsoft. ...

Slimmer vergaderen, handiger communiceren en effectief (samen)werken in documenten! De huidige technologie levert steeds meer oplossingen die leiden tot beter samenwerken en meer doen in minder tijd!
Het klinkt prachtig, maar alle technieken zelf invoeren is best lastig. Onze dynamische wereld digitaliseert zo snel dat we ’t nauwelijks kunnen bijbenen. Laat staan zelf goed inzicht krijgen welke tools nu echt zinvol zijn voor jouw specifieke bedrijfsvoering en welke niet. Het belangrijkste daarbij is zelf ervaren!
Om je daarbij te helpen, nodigt UNO je uit voor een Microsoft Customer Immersion Experience. In deze kosteloze, geheel vrijblijvende sessie ga je onder leiding van een professional bij Microsoft zelf alle tools uitproberen. Je gaat in een kleine groep van 9 personen, uit verschillende organisaties, zelf aan de slag met producten als Office365, Teams, Skype for business en  Sharepoint. Natuurlijk is er ook tijd en aandacht voor eventuele specifieke vragen. Deze workshop is dus geen passieve uitgebreide demonstratie, maar je zit juist ZELF aan de knoppen van de nieuwste devices.  Ervaar zo wat het nieuwe werken voor jou in praktijk kan betekenen! Iedere CIE biedt ruimte aan 2 personen per organisatie en is bedoeld voor organisaties in het MKB met minimaal 25 werkplekken. Op 7 juni zijn er nog een paar plaatsen vrij. Interesse? Neem dan contact op met Sales bij UNO via 070 330 00 10 of mail via  sales@uno.nl. 
 

Niet gevonden wat je zocht of toch nog een vraag? Wij helpen je graag! Contact