Hoe je met inzicht in je applicatielandschap de it en de business echt laat samenwerken

Wie zijn digitale toekomststrategie wil bepalen, heeft inzicht in zijn applicatielandschap nodig. Maar het is minstens zo belangrijk dat zowel de IT- als de businesskant van je bedrijf dit inzicht heeft en daardoor samenwerkt aan een gemeenschappelijk doel, zo betoogt onze Consultant Application Services Gijs Wibier in deze nieuwe UNO-blog.  

Verstandshuwelijken. Ik weet er alles van, want ik heb er de afgelopen twintig jaar veel gezien. Nee, ik heb het niet over huwelijken tussen mensen. Wél over twee andere partijen: de IT-afdeling van een organisatie en de business-kant van een organisatie. In verschillende IT-rollen heb ik van dichtbij gezien dat die twee partijen in veel organisaties steeds meer langs elkaar heen zijn gaan leven. Wat ooit begon als een sprankelende liefde, is steeds meer verworden tot een verstandshuwelijk. Beide takken van de organisatie hebben elkaar vooral nog om praktische redenen nodig, maar luisteren eigenlijk niet echt meer naar elkaar. En begrijpen elkaar daardoor dus steeds minder.  

Gemeenschappelijke visie als cement 

Door het gebrek aan een gemeenschappelijk doel en wederzijds begrip raken ze uitgepraat. Ze gedogen elkaar, maar dat is het dan wel. En dat is enorm zonde! Want wie anno 2021 succes wil hebben als organisatie, moet zorgen dat IT en de business elkaar versterken. De IT-afdeling moet begrijpen op welke manier zij in het hele raderwerk kunnen bijdragen aan het behalen van de bedrijfsdoelen. En de business moet zich realiseren hoe belangrijk goede tandwielen zijn en hoe ze optimaal ingezet kunnen worden. Alleen dán kom je vooruit. En dan wordt samenwerken vanzelf weer leuk(er). 

Om daartoe te komen, is een gemeenschappelijke visie nodig. Die visie is als cement. Het houdt de verschillende partijen bij elkaar en zorgt dat het grotere geheel – de muur – recht overeind blijft staan. Hoe je tot die visie komt? Daar hebben we bij UNO een goede oplossing voor: Application Services. Maar daar kom ik zo op terug. Eerst geef ik graag een mooi voorbeeld van hoe de ‘IT’ en de ‘business’ honderden jaren geleden al samenwerkten.  

De grote dingen in het klein zien (en andersom)

Dat voorbeeld gaat over de scheepsklok. De ‘business’ had het mooie doel om de wereld rond te varen. Maar als ze van oost naar west voeren, of andersom, raakten ze vaak flink uit koers. Ze concludeerden dat je een enorm exacte klok nodig had, die ook gelijk blijft lopen op de woeste deiningen van de zee. Voor de techneuten, zeg maar de IT-afdeling van die tijd, werd het een uitdaging om de klok zo precies en robuust mogelijk te bouwen. Dat lukte. In 1736 werd de scheepschronometer geboren, die de scheepvaart voor altijd veranderde. 

Wat ik daarmee wil zeggen: om efficiënt je doel te bereiken, is het belangrijk om niet alleen naar de horizon te kijken, maar ook naar het raderwerk dat jou voortbeweegt en hoe dit is afgestemd op je doel. De grote dingen in het klein zien, daar gaat het om. Aan de andere kant is de kleine dingen in het groot zien minstens zo belangrijk. In 1833 werd de Analytische Machine uitgevonden, omdat iemand inzag dat je met raderwerken zoals die van de scheepschronometer ook kon gebruiken voor ingenieuze wiskundige berekeningen. Zo ontstond de voorloper van de huidige computer. En werden de kleine dingen ineens weer heel groot… 

In 3 stappen naar een digitale roadmap

Nu, honderden jaren later, zien we dit soort processen eigenlijk nog steeds bij veel bedrijven. Wie de grote dingen niet in het klein ziet, of andersom, werkt niet op de meest optimale of meest efficiënte manier. Zo kom ik bij onze oplossing Application Services. Want voor mij zijn de voorbeelden die ik hierboven schetste een blauwdruk voor wat we met deze oplossing willen bereiken. Hiermee komen we in drie stappen tot een roadmap voor de digitale toekomststrategie voor jouw organisatie.

Eerst maken we een inventarisatie: we brengen in kaart welke applicaties je hebt, waarvoor je ze gebruikt, wie ze gebruikt en met welke andere applicaties er gegevens worden uitgewisseld. Bij deze volgende stap (Optimalisatie) ligt de nadruk op het maken van een efficiëntieslag. We sleutelen aan de bestaande omgeving om tijdrovende processen te verkorten. Dit kunnen we op verschillende manieren doen, waarbij we beginnen met quick wins. Tijdens de Modernisatiefase, stap 3, worden zaken uitgevoerd die invloed hebben op alle lagen van de organisatie: infrastructuur, applicaties en processen. Denk bijvoorbeeld aan het selecteren van een nieuw softwarepakket of het samenvoegen van verschillende applicaties.

 

 Op die manier bewerkstelligen we een breed gedragen gemeenschappelijk inzicht in jouw applicatielandschap en maken inzichtelijk hoe dit zich verhoudt tot de organisatiedoelen en de omstandigheden waarin jouw organisatie opereert. We laten jouw medewerkers dus de grote dingen in het klein zien. En de kleine dingen in het groot. En nog belangrijker: we zorgen voor wederzijds begrip tussen de IT-kant en de businesskant van jouw bedrijf. Zodat zij écht gaan samenwerken aan dat gemeenschappelijke doel. En het verstandshuwelijk weer een relatie wordt waar de vreugde en de vonken vanaf spatten. 

 Wil je meer weten over onze dienst Application Services? Kijk dan op deze pagina. Heb je vragen of wil je gewoon eens laagdrempelig sparren? Neem contact op met je vaste contactpersoon, mail mij gwibier@uno.nl of bel naar  070-3300010.

 

Gijs Wibier
Consultant Application Services bij UNO  

Direct contact met een specialist
die jou écht verder helpt

  • UNO Servicedesk: voor praktische en complexe, technische vragen
  • UNO’s digitale strategen: voor advies over de Cloud en jouw Werkplek van de Toekomst
  • UNO Customer Success Team: voor advies over Cloud Adoptie, IT-trends en overige vragen.

Wij luisteren en staan voor je klaar!

UNO Servicedesk

070-3300502

UNO Customer Succes Team

070-3300010

Stel een vraag

E-mail