Het succesverhaal van PAX

PAX werkt altijd en overal internationaal veilig samen in een cloud-only platform van UNO!
PAX

PAX is de grootste vredesorganisatie van Nederland met ruim 160 werknemers, stagiaires en vrijwilligers. Een bijzondere, internationale organisatie die is gebouwd rondom vijf kantoren in verschillende landen, waaronder 20 medewerkers die vanuit hun eigen land remote werken. PAX opereert in conflictgebieden wereldwijd, samen met lokale partners en mensen die, net als wij, vinden dat iedereen recht heeft op een menswaardig leven in een vreedzame samenleving.

“Het is voor onze organisatie ontzettend belangrijk dat er veilig kan worden samengewerkt, via een integraal cloud platform.”

Het startpunt van PAX

PAX is de grootste vredesorganisatie van Nederland met ruim 160 werknemers, stagiaires en vrijwilligers. Een bijzondere, internationale organisatie die is gebouwd rondom vijf kantoren in verschillende landen, waaronder 20 medewerkers die vanuit hun eigen land remote werken. PAX opereert in conflictgebieden wereldwijd, samen met lokale partners en mensen die, net als wij, vinden dat iedereen recht heeft op een menswaardig leven in een vreedzame samenleving.

Ruud van Piggelen

“Het is voor onze organisatie ontzettend belangrijk dat er veilig kan worden samengewerkt, via een integraal cloud platform.”

De organisatie wilde ervoor zorgen dat er internationaal op een veilige manier kan worden samengewerkt, op een cloud-only integraal platform. Lokaal veilig werken zonder internet was daarbij essentieel. Daarnaast moest er een uniforme manier van werken geïntroduceerd worden. Er waren ook enkele aanvullende wensen:

  1. Een uniforme manier van werken op een centraal beveiligd IT-platform
  2. Internationaal veilig samenwerken op een cloud-only integraal platform
  3. Zowel online als lokaal veilig werken
  4. Niet meer werkplek afhankelijk, maar altijd en overal toegang tot applicaties en data
  5. Implementatie van Azure Virtual Desktop

Een veilige cloud-only oplossing

Voor deze (grote) veranderingen moet een organisatie stap voor stap worden voorbereidt. Jonathan Teske, projectleider bij UNO, vertelt:

Ruud van Piggelen

“Om dit op een goede wijze te implementeren zijn er veel interviews gehouden om inzicht te krijgen in hoe mensen samenwerken, en welke applicaties daaraan bij dragen. IT is altijd het middel, niet het doel.”

Deze uitgebreide onderzoeksfase zorgt ervoor dat we mensen gelijk informeren en betrekken, waardoor er draagvlak wordt gecreëerd voor deze nieuwe manier van werken.

PAX werkt nu op een volledig ingerichte cloud-only werkplek, in een beveiligde Microsoft 365 werkomgeving. Zo worden bestanden (veilig) opgeslagen, gedeeld en wordt er slim samengewerkt in SharePoint, Teams en OneDrive for Business. De servers zijn uitgefaseerd en de e-mail en data zijn op een beschermde manier ondergebracht binnen het IT-platform. Om de data extra te beveiligen wordt er nu gewerkt met Microsoft Zero Trust en de labeling van data. Zakelijke toestellen zijn beveiligd met een pincode én kunnen op afstand gewiped worden. Alle nieuwe en bestaande werkplekken worden uitgerold met de Endpointmanager waardoor deze beveiliging centraal beheerd kan worden.

Plan van aanpak

Het hele project is volgens de Prince2 methode uitgevoerd waarmee grotere projecten worden opgedeeld in overzichtelijke fases. Voor deze implementatie hebben we het project opgedeeld in vijf fasen.

Fase 1 Ontwerpfase:

Strategische sessies waarbij we kijken waar de organisatie heen wil en hoe de mensen willen samenwerken.

Fase 2 Voorbereidingsfase:

Van de tekentafel migreren we het proces naar een pilot groep. Vanuit alle businessunits wordt een acceptatie test gedaan, doen de middelen wat we verwachten?

Fase 3 en 4 Implementatie en realisatie:

Tijd om de productie uit te rollen: werkplekken initialiseren en diensten activeren in Azure. Dit wordt gefaseerd gedaan, om de druk te verspreiden.

Fase 5 Nazorg:

Als iedereen over is naar de nieuwe omgeving, wordt de huidige ICT-infrastructuur uitgefaseerd en ondergebracht in het nieuwe landschap. Ook starten we samen met de organisatie het adoptie traject om medewerkers mee te nemen.

Resultaat: een soepele migratie

“UNO heeft PAX als een strategische partner echt aan de hand meegenomen. Niet alleen in de techniek maar óók in het changemanagement heeft UNO zich bewezen.”

Door de uitgebreide voorbereiding en het opdelen van het project in fasen, is de migratie soepel verlopen. Zo kan er met én zonder internet veilig gewerkt worden binnen de Werkplek van de Toekomst en is alle data altijd en overal toegankelijk. De bedrijfsapplicaties zijn ontsloten naar de nieuwe werkplek en PAX is niet meer afhankelijk van de infrastructuur op de eigen locaties. Tenslotte zijn met de overgang naar Microsoft de benodigde kostenbesparingen gerealiseerd. Alle oorspronkelijke uitgangspunten zijn allemaal behaald.

PAX over UNO

“UNO is al 15 jaar de IT-partner van PAX, ze kennen onze organisatie door en door en dat maakt samenwerken ontzettend fijn. De diensten en applicaties worden niet ondoordacht doorgeduwd omdat het nieuwe toepassingen zijn, maar worden alleen ingezet als het ons als organisatie verder kan helpen. Met hun kennis bieden ze maatwerk in IT en het geeft mij als IT-manager ook de mogelijkheid om mij meer met de functionele en beleidsmatige zaken bezig te houden in plaats van met de operatie. Met UNO haal je kennis in huis van de laatste IT-ontwikkelingen.” aldus Ruud van Piggelen, IT manager bij PAX.

Wil je meer weten over het project download dan de case.

Mocht je een keer vrijblijvend willen sparren over je eigen IT omgeving om te kijken of UNO iets voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met een van onze consultants via 070 – 3300502 of advies@uno.nl. Wij helpen je graag verder!

Klant Case: PAX werkt altijd en overal internationaal samen in een cloud-only platform van UNO

Altijd en overal internationaal veilig samenwerken in een cloud only platform. Lees hoe PAX de transitie naar een veilige cloud only werkplek heeft gemaakt. Download nu onze klantcase.

Wij voelen ons verantwoordelijk voor jouw privacy en de bescherming van jouw persoonsgegevens. Wil je weten hoe wij hiermee omgaan? Bekijk dan hier ons privacybeleid.
Case Pax

Bekijk ook deze cases

Benieuwd naar vergelijkbare succesverhalen? Neem dan ook eens een kijkje bij deze klantverhalen. We zijn trots op onze klanten. 

Oranje Fonds
Oranje Fonds: "Met UNO Managed Services voor een vaste prijs volledig ontzorgd op IT gebied."
Hartstichting
Hartstichting: "UNO heeft een zeer hoog kennis- en kundeniveau op IT-gebied. De samenwerking voelt alsof we collega’s in een hecht en ambitieus team zijn."
Direct contact met een specialist
die jou écht verder helpt
  • UNO Servicedesk: voor praktische en complexe, technische vragen
  • UNO’s digitale strategen: voor advies over de Cloud en jouw Werkplek van de Toekomst
  • UNO Customer Success Team: voor advies over Cloud Adoptie, IT-trends en overige vragen.

Wij luisteren en staan voor je klaar!

UNO Servicedesk

070-3300502

UNO Advies

070-3300010

Stel een vraag

E-mail