blog Microsoft 365 Copilot ai elwin vreugdenhil

Nemen AI en Microsoft Copilot onze banen over?

Je hoeft maar naar het nieuws te kijken of er is weer een bericht over AI en de toepassingen ervan. Van scholieren die AI hele werkstukken laten schrijven, tot fotowedstrijden waar de winnende foto door AI is gecreëerd. Elwin Vreugdenhil, één van onze business development managers, is zeer geïnteresseerd in nieuwe technologieën en hoe die te gebruiken zijn door UNO en onze klanten. Deze keer vertelt hij over zijn ervaringen met AI en het aankomende Microsoft 365 Copilot.

De ontwikkeling van AI gaat razendsnel

Met de komst van ChatGPT is AI opeens voor iedereen zichtbaar en toegankelijk geworden. Je stelt simpelweg een vraag en krijgt een realistisch antwoord. Maar vergis je niet, AI is al langer in ontwikkeling en wordt in veel meer gebruikt zonder dat we het doorhebben. Zoekmachines zoals Bing of Google maken er gebruik van. Net zoals de algoritmes op YouTube die je filmpjes aanraden. Maar ook chatbots die je te woord staan bij een klantenservice.
Ondertussen volgen de AI-mogelijkheden elkaar in een enorm tempo op. Naast het schrijven van stukken tekst, kan het realistische foto’s of zelfs filmpjes maken op basis van termen die jij invoert. En dit is dan ook precies waar iedereen zich zorgen over maakt! Alles wat AI maakt is zo realistisch, dat het gebruikt kan worden voor fake news of propagandamateriaal. Eind maart was zelfs in het nieuws dat men de ontwikkeling van AI wil afremmen, omdat het beangstigend snel gaat. Maar, ik denk dat de geest uit de fles is en de ontwikkeling alleen maar sneller zal gaan.

Waarom ben ik enthousiast over de ontwikkeling

Natuurlijk moeten we uitkijken hoe we AI inzetten. Zoals alle nieuwe ontwikkelingen kun je er goed en kwaad mee doen. Het heeft tijd nodig voor de technologie volwassen is en we er meer grip op krijgen. Tegelijk zijn de positieve mogelijkheden met deze technologie eindeloos. Kijk alleen al naar de enorme krapte op de arbeidsmarkt en de torenhoge inflatie. AI kan bijdragen aan het efficiënter inzetten van mensen en middelen, simpelweg omdat het taken kan overnemen.
De kunst is dus om te kijken waar je AI voor kunt gebruiken. Denk aan het schrijven van marketingteksten of het opstellen van offertes op basis van gegevens die jij de AI geeft. Voor iedere sector zijn er toepassingen te vinden. Op die manier kunnen je mensen zich focussen op belangrijkere taken.

Microsoft kondigt Microsoft 365 Copilot aan

Ik stelde ChatGPT de vraag of het uit kan leggen wat Microsoft 365 Copilot is. Daarbij kreeg ik de volgende reactie:

Microsoft 365 Copilot is een dienst van Microsoft die technische ondersteuning biedt aan klanten die een Microsoft 365 abonnement hebben. Het is een nieuwe dienst die momenteel in de preview-fase zit, wat betekent dat het nog niet breed beschikbaar is voor alle Microsoft 365 gebruikers.

Het doel van Microsoft 365 Copilot is om klanten te helpen hun Microsoft 365-ervaring te verbeteren door gepersonaliseerde en proactieve technische begeleiding te bieden. Copilot gebruikt machine learning en kunstmatige intelligentie (AI) om data uit de Microsoft 365-omgeving van de klant te analyseren en potentiële problemen of verbetermogelijkheden te identificeren.

Dit is natuurlijk een vrij algemene omschrijving en ik vroeg dan ook hoe je het toe kunt passen. Daar kreeg ik samengevat het antwoord op dat het nog in preview is en je deel kunt nemen aan het preview programma. Voor nu zal ik hieronder dan zelf maar een reactie formuleren 😊

Drie manieren waarop Copilot ons werk transformeert

1. Iedereen wordt creatief

Net zoals bij ChatGPT kun je vragen stellen aan bijvoorbeeld Word, Excel, Outlook en PowerPoint. Copilot gebruikt vervolgens al je data binnen Microsoft 365 om daar antwoord op te geven. Je kunt dus Word vragen een stuk te schrijven over ieder onderwerp. Aan Excel vragen of het je KPI’s wil analyseren, suggesties wil doen en die in een mooie grafiek wil zetten. En aan PowerPoint vragen of het een presentatie van 10 dia’s maakt op basis van je notities in OneNote. Alles wordt in een handomdraai voor je gedaan.

2. Productiviteit schiet omhoog

AI kan dus veel taken van je overnemen, maar het gaat veel verder! In een Teams-meeting kan het bijhouden welke beslissingen genomen zijn en wat iedereen daarvan vond. Je kunt zelfs repeterende taken automatiseren door dit aan Power Automate te vragen, of het binnen enkele minuten een App laten bouwen. Er zijn cijfers bekend dat de productiviteit tot wel 88% omhoog gaat. Bedenk wat dit voor je organisatie kan betekenen.

3. De vaardigheid van medewerkers gaat omhoog

Doordat AI het “repetitieve” werk kan overnemen, kunnen medewerkers zich focussen op waar ze echt goed in zijn en zich daar nog verder in specialiseren. Meer en meer zal AI de randzaken van ons werk overnemen, waardoor jij vooral met de inhoudelijke zaken bezig bent.

Conclusie

AI wordt al een aantal jaar toegepast, maar is met de komst van ChatGPT opeens voor iedereen bereikbaar. Deze zomer komt Microsoft in de VS met Microsoft 365 Copilot en zal met behulp van AI zorgen dat medewerkers creatiever, productiever en vaardiger worden. Copilot zal in iedere Office toepassing verweven worden en gebruik maken van alle informatie die in Microsoft 365 opgeslagen staat.
Op de vraag of we straks allemaal thuis zullen zitten zeg ik: voorlopig nog niet. Ja, AI kan veel taken van ons overnemen. Maar het zorgt ook dat we focus krijgen en we ons bezig kunnen houden met de dingen zijn die echt belangrijk zijn. Mijn tip is vooral om zelf met AI te gaan experimenteren. Ontdek wat de mogelijkheden zijn, zodat je weet waar de toegevoegde waarde voor jouw bedrijf ligt.

Elwin Vruegdenhil

Wil je direct aan de slag? Mijn collega’s en ik helpen je graag. Neem contact op met je vaste contactpersoon, mail naar evreugdenhil@uno.nl of bel naar 070 – 3300010.

Direct contact met een specialist
die jou écht verder helpt

  • UNO Servicedesk: voor praktische en complexe, technische vragen
  • UNO’s digitale strategen: voor advies over de Cloud en jouw Werkplek van de Toekomst
  • UNO Customer Success Team: voor advies over Cloud Adoptie, IT-trends en overige vragen.

Wij luisteren en staan voor je klaar!

UNO Servicedesk

070-3300502

UNO Customer Succes Team

070-3300010

Stel een vraag

E-mail