Zo maak je jouw Werkplek van de Toekomst écht toekomstbestendig

Nee, ook onze Customer Success Manager Paul Geerts kan niet in de toekomst kijken. Maar hij weet wel hoe je jouw Werkplek van de Toekomst ook écht toekomstbestendig maakt. Hoe? Dat legt Paul uit in deze blog.

Verder kijken dan vandaag

Op sommige momenten zou ik best eens in de toekomst willen kijken. Bijvoorbeeld om te zien hoe de covid-19-pandemie zich gaat ontwikkelen. Om te kijken hoe het over tien jaar met mij privé gaat. Maar ook om te zien wat we op IT-gebied kunnen verwachten, zodat we daar met UNO al een beetje op kunnen inspelen. Hoewel, met onze oplossing Werkplek van de Toekomst claimen we eigenlijk al dat we verder kunnen denken en kijken dan alleen de dag van vandaag. Dat slaat aan, want de afgelopen jaren hebben we veel klanten helpen overstappen naar die Werkplek van de Toekomst.

Adoptie blijft cruciaal

Het zijn vragen die we onszelf binnen UNO ook continu stellen in onze missie om onze (potentiële) klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Zo ook bij onze dienst Cloud Adoptie. Een goede adoptie is in onze ogen cruciaal voor het slagen van de introductie van de Werkplek van de Toekomst en het laten landen van de nieuwe applicaties van Microsoft 365. Een migratie naar Microsoft 365 slaagt alleen als de waarde van de nieuwe werkplek voor de medewerker groter is dan de moeite die de gebruiker moet doen om de nieuwe mogelijkheden te leren kennen. Kortom: je medewerkers moeten de nieuwe manier van werken als een feestje ervaren en omarmen.

Daarmee is een goede adoptie eveneens doorslaggevend voor de toekomstbestendigheid van de Werkplek van de Toekomst. Om onze (potentiële) klanten nog beter te kunnen helpen bij de migratie naar de Werkplek van de Toekomst laten we onze dienst cloud adoptie ook meebewegen. Dit zorgt er voor, dat we met name in het 2e jaar na migratie een nóg stevigere basis leggen voor een toekomstbestendige werkplek.

Verder bouwen vanuit fundament

In de eerste 12 maanden doorlopen we binnen jouw organisatie nog steeds onze vier standaard stappen: awareness, training & kennisdeling, support en monitoring & bijsturing. Een belangrijke toevoeging aan aanpak is dat we al in vroegtijdig stadium – ruim vóór de daadwerkelijke migratie – een kennissessie houden over de inrichting en het ontwerp van SharePoint (de mappenstructuur). Tijdens deze sessie leggen we het verband met het gebruik van bijvoorbeeld Microsoft Teams. Op die manier kan jouw organisatie weloverwogen keuzes maken ten aanzien van de inrichting van SharePoint. Dat is belangrijk, omdat dit van grote invloed is op de rest van het traject. Na die eerste 12 maanden is het fundament gelegd. Daarna gaan we écht bouwen aan de toekomstbestendigheid van jouw Werkplek van de Toekomst. Dat is nodig, omdat de ontwikkelingen binnen Microsoft 365 zich in razend tempo opvolgen. Je medewerkers moeten kennis en kunde continu blijven opdoen om optimaal gebruik te (blijven) maken van de IT-omgeving. Zeker nu vanwege de pandemie hybride werken (zowel thuis als ‘op de zaak’) de normaalste zaak van de wereld is, zijn je medewerkers meer aangewezen op zichzelf. En daarmee ook op hun eigen wil en vaardigheden om zich digitaal te ontwikkelen. Nee, we kunnen natuurlijk niet écht in de toekomst kijken. Wat we wel kunnen waarmaken, is dat jouw organisatie bij de overstap naar de Werkplek van de Toekomst beschikt over de moderne mogelijkheden om efficiënt en slim samen te werken vanuit Microsoft 365. De vraag is alleen: hoe maak en houd je die Werkplek van de Toekomst ook echt toekomstbestendig? Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie alle relevante mogelijkheden gaat en blijft gebruiken? En dat jullie in pak ‘m beet 2024 – wanneer de technologische mogelijkheden alweer flink uitgebreid zullen zijn – niet nog steeds werken op het niveau van 2021? En daarmee enorme kansen onbenut laten? Klik op de afbeelding om roadmap te vergroten.

Meebewegen met veranderingen

Je wilt als organisatie niet op het niveau van 2021 blijven hangen. Dat is precies waarom wij Cloud Adoptie zien als een continu traject. En waarom we na die eerste 12 maanden doorgaan. Vanaf het tweede jaar maken we een verdieping door middel van een methodiek die flexibel en persoons- en of rolgebonden is. We leggen verband met de strategie van je organisatie en zetten hiervoor tools in zoals voortgangsenquêtes en brainstormsessies. Ook een strategisch gesprek over jullie applicatielandschap is onderdeel van de inzichten die we samen verkrijgen. Dit alles leidt tot periodieke rapportages met optimalisatieadvies, waarmee je weer verder kunt.

Met deze aanpak zorgen we er samen voor dat jouw organisatie optimaal presteert, op zowel strategisch, technisch als functioneel niveau. En op al deze niveaus ook makkelijk met de veranderingen kan meebewegen. Daarbij stemmen we alle stappen nauwkeurig af op het kennis- en ervaringsniveau én de strategie binnen je organisatie. Want, zo vinden wij: bij Cloud Adoptie bestaat geen one-size-fits-all-aanpak. Omdat al die elementen zo nauw met elkaar verweven zijn, is continue monitoring en rapportage een voorwaarde om de digitale transformatie te kunnen bijbenen. En daarmee slagvaardig te blijven en groei te realiseren, mede doordat je dankzij de optimalisatie efficiënter en slimmer werkt. En zo kostenbesparingen kunt realiseren.

Kun je met een goede Cloud Adoptie ook daadwerkelijk in de toekomst kijken? Nee, die garantie kunnen we helaas nog altijd niet geven. Hoe graag we dat ook zouden willen. Maar we garanderen wel dat jouw organisatie de toekomst en de toekomstige veranderingen kan bijbenen. Oftewel: dat jouw Werkplek van de Toekomst ook écht toekomstbestendig is.

Meer weten over Cloud adoptie bij UNO? Mijn collega’s en ik vertellen je er graag meer over. Neem contact op met je vaste contactpersoon, mail naar pgeerts@uno.nl of bel naar 070-3300010.

Paul Geerts
Customer Succes Manager bij UNO

Direct contact met een specialist
die jou écht verder helpt

  • UNO Servicedesk: voor praktische en complexe, technische vragen
  • UNO’s digitale strategen: voor advies over de Cloud en jouw Werkplek van de Toekomst
  • UNO Customer Success Team: voor advies over Cloud Adoptie, IT-trends en overige vragen.

Wij luisteren en staan voor je klaar!

UNO Servicedesk

070-3300502

UNO Customer Succes Team

070-3300010

Stel een vraag

E-mail

In deze webinar leer je hoe je digitaal weer- en wendbaar blijft met een continue digitale roadmap waarin strategie, techniek en adoptie samenkomen.